Kdy jste byli opravdu šťastní?

Zeptali jste se někdy sami sebe, co vás udržuje zdravé a šťastné v průběhu vašeho života?

Americký psychiatr Robert Waldinger a jeho tým zkoumal vybrané osoby 75 let a zjistil velice zajímavý poznatek. Šťastnějšími a dokonce zdravějšími nás činí kvalitní vztahy. Dobrý život je postaven na dobrých vztazích.

Jedná se o velice unikátní a významný výzkum na Harvardské univerzitě, kde bylo sledováno 724 mužů po dobu 75 let, kteří rok co rok odpovídali na otázky týkající se jejich práce, osobního života a jejich zdraví. Výsledky tohoto výzkumu byly zveřejněny v roce 2015 a výzkum i nadále pokračuje. Zhruba 60 původně sledovaných osob je stále naživu. A nyní je do výzkumu zahrnuto i cca 2000 potomků všech sledovaných osob.

Z tohoto výzkumu jednoznačně vyplývá, že šťastný a spokojený život rozhodně nestojí na bohatství, sociálním statusu, penězích, slávě či pracovním nasazení. Ale že jsme šťastnější a zdravější díky kvalitním vztahům. Z tohoto výzkumu tedy vyplývají 3 zásadní informace:

  1. Společenské vztahy nás naplňují, samota zabíjí.
  2. Zásadní roli hraje kvalita blízkých vztahů, nikoli kvantita nebo úřední závazek.
  3. Dobré vztahy ochraňují nejen naše tělo, ale i mozek a udržují do pozdního věku také naši paměť.

Zeptejte se tedy sami sebe: „kdybych měl/a nyní investovat do svého budoucího já, kam bych vložil/ a svůj čas a energii a jak bych to udělal/a?

Možností, jak zlepšit a navázat kvalitní vztahy s druhými je velké množství. Pokud nevíte, jak začít, můžete začít studiem odborné literatury, jak zlepšit vztahy s lidmi. Literatury s tématikou vztahů je opravdu hodně. Doporučuji pěknou a jednoduchou knihu od Dala Carnegiho; Jak získávat přátelé a působit na lidi.

Můžete se také zapsat do kurzu sebepoznání, abyste poznali v prvé řadě sami sebe – kdo doopravdy jste, co potřebujete, jak reagujete ve stresu a tlaku, co vás motivuje. Na základě sebe poznání dokážete následně pochopit a porozumět druhým. Jinými slovy, budujte svou emoční inteligenci, která vede k sebepoznání a seberegulaci. Ke schopnosti se motivovat a zároveň schopnosti motivovat druhé. Také vede k empatii, aktivnímu naslouchání a k lepším sociálním dovednostem. K tomuto doporučuji základní knihu o emoční inteligenci od Daniela Gollemana; Emoční inteligence.

Štěstí tvého života záleží na druhu tvých myšlenek.

Marcus Aurelius

Z dalšího velice zajímavého výzkumu celosvětově uznávaného odborníka na pozitivní psychologii Shawna Achora vyplývá, že náš úspěch v práci vede ke štěstí skrz naši emoční inteligenci.

Shawn Achor je harvardský psycholog, který zjistil, že pouze 25 procent našeho pracovního úspěchu je předurčeno mírou inteligence. Celých 75 procent je ovlivněno úrovní optimismu. Což je skvělá zpráva, protože emoční inteligenci lze budovat, trénovat a rozšiřovat.

A co Shawn Achor zjistil?

  1. Moje realita

Zeptejte se sami sebe: „jaké je mé vlastní vnímání světa? Nahlížím na většinu negativních událostí v mém životě spíše negativně nebo pozitivně? Jak vidím svět, je to spíše negativní či bezpečné a pozitivní prostředí?“

Změníme-li svůj úhel pohledu na danou situaci, člověka, věc, změníme tím úroveň prožívané životní spokojenosti.

Někteří lidé vidí sklenici poloprázdnou, jiní vidí sklenici poloplnou. A jak to máte vy?

Pokud se vám nedaří optimistický pohled na život, odpovězte si na tyto otázky:

  • V čem jsem jedinečný(á)?
  • Co mne baví a naplňuje?
  • Co nového mne může tato situace naučit?
  • Koho v okolí vnímám jako optimistu? Mohu se s ním potkat a poslechnout si jeho názor?
  • Kde se vidím za rok, kam chci dojít?
  • Co nebo kdo mi na mé cestě může pomoci?
  • Co mé tělo, jak se cítí? Co by mu pomohlo cítit se lépe?

Pracujme na svém uvědomění a na svém vnitřním pocitu, že je vše, jak má být. Že nás život vede tudy, kudy to nejvíce potřebujeme, a je jen na nás, jak na něj pohlížíme.

Zvolte si své vlastní inspirující a motivující motto a denně si jej opakujte a řiďte se jím.

„Všechno je, jak má být. Vše je v pořádku.“

  • Vnitřní já

Zeptejte se sami sebe: „je můj život ovlivňován interně či externě? Jsem já zodpovědný/á svůj životní úspěch či neúspěch nebo je vše na druhých? Mohou druzí za mé neštěstí?“

Z 90% náš dlouhodobý pocit štěstí určuje to, jak jsme vnitřně nastaveni vnímat svět.

Pokud se vám nedaří převzít zodpovědnost za svůj život, nebo pokud se vám nedaří oprostit se od minulosti, odpovězte si na tyto otázky:

  • Uvědomuji si, že pánem svého osudu jsem pouze já a nikdo jiný?
  • Jsem připraven/a převzít plnou zodpovědnost za svůj život a svá rozhodnutí?
  • Co by to pro mne znamenalo, pokud bych zodpovídala pouze já za svůj životní úspěch či neúspěch?
  • Je něco, čeho se bojím? Pokud ano, čeho a proč se bojím?
  • Jsem připraven/a nechat minulost být, takovou jaká byla?
  • Jsem připraven/a být k sobě zcela upřímný/á?
  • Jsem připraven/a na sobě začít pracovat, a i když to bude někdy náročné, nevzdám to?
  • Mám se komu svěřit? Mám pomoc a podporu svého okolí?

„Pamatujte na úctu k sobě, úctu k druhým a odpovědnost za vaše konání.“

Dalajláma

  • Inteligence versus úspěch

Zeptejte se sami sebe: „co způsobilo můj úspěch? Moje vysoké IQ nebo píle, nebo je v tom něco zcela jiného?“

Naše IQ není tím, co určuje náš úspěch, neboť úspěch je z 75% ovlivněn naším optimismem, sociální podporou a vnímáním stresu. Pouze 25% je dáno naší inteligencí.

Pokud chcete rozvíjet svou emoční inteligenci, odpovězte si na tyto otázky:

  • Znám své emoce a prožívání dobře?
  • Je někdo v mém blízkém okolí, kdo by mi mohl dát zpětnou vazbu na mé chování a jednání? Dokáži někoho požádat o pomoc a radu?
  • Dokáži své emoce správně rozpoznat a především regulovat?
  • Dokáži rozpoznat a pochopit emoce druhých?
  • Jsem empatický člověk?

  • Pozitivní přístup

Zeptejte se sami sebe: „mohu ovlivnit mé vlastní vnímání světa a sama sebe?“

Shawn Achor díky výzkumu zjistil, jaké kroky nám pomohou, abychom byli více šťastní a spokojení.

  1. 3 věci, za které jsem vděčná/ý

Veďte si denně, nejlépe písemně, seznam 3-5 událostí, za které se v daný den oceňujete, za které jste vděční, či které jsou pro vás úspěchem dne.

  1. Co se mi povedlo

Sepište si, co se vám dnes povedlo a klidně si udělejte i poznámku, proč se vám to povedlo, či jak jste se u toho cítili.

  1. Cvičím a sportuji

Denně mějte fyzickou aktivitu. Je jednou jakou, hlavně nějakou J.

  1. Medituji

Pod pojmem meditace si většinou lidé představí východní způsob meditace např. dle buddhismu. Je jedno, jakou formou meditaci pojmete. Možná za meditaci považujete procházku do lesa, sezení před hořícím krbem, čtení knihy či poslouchání hudby. I to považujeme za meditaci. Dělejte to, u čeho se cítíte dobře a klidně. U čeho relaxujete a cítíte se spokojení.  

  1. Pomáhám druhým

Zkuste denně udělat něco pro druhé a ne jen pro sebe. Někomu zavolejte, koho jste již dlouho neviděli, neslyšeli. Napište někomu milý vzkaz. Zapojte se do nové komunity, podpořte někoho, kdo nemá tolik možností jako vy.

Těchto pět jednoduchých kroků, budete-li je skutečně dělat pravidelně a dlouhodobě, budou mít velice příznivý vliv na vaši psychiku, zvýší se vaše spokojenost se sebou samými, budete mnohem úspěšnější v tom, co děláte a zejména budete celkově odolnější proti vnějším negativním vlivům. Zároveň budete budovat přátelštější vztahy s druhými.

Jak tedy být šťastný?

Budujte dobré a kvalitní vztahy, protože ty vás udělají skutečně šťastnými.

Buďte si vědomí vašeho vnímání světa, převezměte zodpovědnost za svůj život, buďte většinu času optimističtí, budujte svou emoční inteligenci a zejména empatii. A krmte pouze „dobrého vlka“….. starý indián Cherokee vyprávěl jednou svému vnukovi o boji, který se odehrává uvnitř každého člověka.

Starý indián řekl vnukovi, že takový boj se dá přirovnat ke krutému souboji dvou vlků. Jeden je zlý vlk a je to závist, žárlivost, smutek, sobectví, nenávist, hrubost, sebelítost, domýšlivost a ego.

Ten druhý vlk je dobrý a je to radost, láska, pokoj, naděje, vyrovnanost, skromnost, laskavost, empatie, štědrost, věrnost, soucit a důvěra.

Vnuk o tom všem přemýšlel a po chvilce se zeptal: „A který z nich vyhraje?“

Starý indián odpověděl: „Přece ten, kterého krmíš!“

Zamyslete se tedy nad tím, kterého vlka krmíte nyní vy?

Zdroj: Výhoda spokojenosti – Sedm principů pozitivní psychologie, které jsou hnací silou úspěchů a výkonnosti v práci, Achor Shawn

Celou přednášku na TEDx dr. R. Waldingera najdete zde:

Přednášku dr. S. Achora k tématu štěstí v práci najdete zde:

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video
Jsem koučka JINAK a pomáhám druhým s jejich osobním růstem a vzděláváním. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů